denne tekst vises hvis billedet ikke kan vises

Nytårsforsæt – hvad er problemet?

Det er starten på et nyt år, og folk får et fornyet håb om at i år kan de opnå deres ønske om en sundere livsstil.

De tilbagevendende nytårsforsætter er et af de helt store samtaleemner i januar måned. Særligt inden for fitness- og sundhedsbranchen mærker man et kæmpe boom af interesse fra mennesker, som ønsker at komme i form.

Dette oplever jeg desværre bliver latterliggjort af rigtigt mange mennesker, som i forvejen træner i centrene, og også af folk i fitness- og sundhedsbranchen. Det mener jeg er problematisk!

 

Gode intentioner og urealistiske ambitioner

”Nytårsforsætternes” ønske om at om at komme i form kan og bør man ikke kritisere dem for. Når de giver sig i kast med det samme nytårsforsæt, selvom det ikke lykkedes de andre år, så viser det blot mangel på selvindsigt, samt forståelse for hvordan man ændre adfærd.

Mange sætter sig desværre ikke ind i den komplicerede proces, som de skal til at begive sig ud i (igen). De starter med urealistiske forventning og tårnhøje ambitioner, som for de fleste kun vil fører til nederlag. Denne problemstilling skal vi i fitness- og sundhedsbranchen blive bedre til at hjælpe dem med.

Kritikken bliver særlig meningsløs, når den rammer nytårsforsætternes gode intentioner og interesse for sundhed – noget vi faktisk alle deler. Jeg tror at der kan ligge noget helt andet bagved kritikken og de nedladende kommentarer.

I denne tid hører og læser jeg nedladende bemærkninger om alle de mennesker, som gerne vil i form til januar, næsten overalt. Hvorfor?

Det er da positivt at folk har det ønske. Kan de fleste gøre det på en bedre og mere fordelagtig måde? Bestemt.

 

Klapper du dig selv på skulderen?

Generelt burde de fleste sætte sig bedre ind i hvordan de skal starte med træningen eller eventuelt søge hjælp til det. Burde folks ønske om en sundere livsstil ikke omfatte mere end blot et projekt i januar måned? Helt sikkert, det burde være et helårs-, eller endnu bedre, et projekt for livet. Men det er nu motivationen er der, og så kan den bruges som katalysator. Forhåbentlig kan det føre til noget mere vedvarende.

Jeg er af den opfattelse, at kritikken og de nedladende bemærkninger i de fleste tilfælde skyldes at folk vil hævde sig selv. Ved at kritisere folk med et nytårsforsæt i januar, så siger de indirekte: Jeg er jo i gang. Jeg overholder min træninger og spiser sundt. Et mentalt klap på egen skulderen om man vil. Men viser at men i forvejen er en del af det sunde og fornuftige selskab, fordi uanset om vi er klar over det eller ej, så er der en højnet social status i at dyrke motion og leve sundt.

Det er stigmatisering, og det fører intet godt med sig. Det hjælper ikke de, som gerne vil i gang og leve et sundere liv.

Hvis du kender en person, som har et nytårsforsæt, så støt vedkommendes gode intentioner i stedet for at kritisere dem.

 

Råd til dig, der vil i gang med at træne.

Hvis du har et nytårsforsæt, så er der her nogle gode råd:

  • Sæt realistiske mål for dit projekt: Du har sikkert et mål – er det realistisk at opnå og ikke mindst holde det?

 

  • Fokusér på handlinger fremfor resultater: Når du har et realistisk mål, så koncentrer dig nu om er de handlinger, der skal få dig i mål. Hvad skal du gøre og gentage regelmæssigt for at det lykkes at nå i mål? Handlinger vil føre til resultater.

 

  • Start roligt ud: Hvis du ikke er vant til at træne, så skal du ikke starte med at træne hver dag. Styrketræning 2-3 gange om ugen, hvor kroppens store muskelgrupper bliver trænet igennem hver gang, vil være en god start.

 

  • Sørg for at der er støtte og opbakning fra menneskerne omkring dig.

 

  • Er du i vildrede? Søg hjælp hos en personlig træner, som har de faglige kompetencer i orden.

 

Skriv en kommentar

Dine email adresse vil ikke blive vist.