denne tekst vises hvis billedet ikke kan vises

Den lille lev-længere-liste

Jeg går ud fra at du, kære læser, har en interesse for motion og sundhed. Selvom dette er en sund interesse at have, så kan det tage overhånd.

Nogle gange er det rart at få sat tingene i perspektiv.

Der er nemlig meget fokus på nye trends inden for træning. Og vi bliver hele tiden introduveret for de nyeste fødevarer, som man eftersigende skal spise for at blive sund. Men mens vi kaster sig ud i de nyeste trends indenfor træning og jager de nyeste superfoods (hvis sådan noget overhovedet findes), kan vi hurtigt glemme det store billede.

Vi ender med ikke at kunne se skoven for bare træer.

Formålet med det hele er, at højne sin egen sundhed, så man kan leve et godt og forhåbentlig langt liv. For det er vel det, som det i sidste ende handler om?

Der er mange faktorer, som har indflydelse på hvor længe vi lever. Nogle er vi selv herre over, andre er vi ikke. De faktorer, som vi selv kan gøre noget ved, er mange og det kan forståeligt nok forvirre folk. Men hvis vi fjerner alle de nye fitness produkter og trends og skærer ind til benet, så er der nogle basale ting, der har en stor indflydelse på dit helbred og din levetid. Det er nogle vigtige ting, som man ofte glemmer, overser eller tager forgivet, mens man overvejer om man skal implementerer gurkemejerod i sin madlavning og drikke mere grøn te eller om man skal træne tabata eller 10-20-30 intervaller.

Jeg har derfor lavet en lille liste med punkter, som alle bidrager til et længere liv.

 

Bevæg dig ofte. Undgå at sidde stille for længe af gange.

Sundhedsstyrelsens anbefaling om 30 minutters fysisk aktivitet om dagen er fin. Men det er også vigtigt at hovedparten af døgnets resterende 23½ timer ikke foregår fuldstændigt på den lade side. Undgå fx at sidde og se fjernsyn flere timer i streg uden at komme op og gå lidt rundt. Har du et stilsiddende arbejde, så tag små pauser i ny og næ, hvor du kommer væk fra det djævelsk værk, som vi kalder en stol.

 

Spis grønt og skær ned for forarbejdet fødevarer og sukker

Mange af vores fødevarer er i dag desværre tilsæt en masse kemikalier, dextrose og andet, som vi ikke behøver eller har godt af i store mængder. Undgå at de lander på dit spisebord i det omfang det er dig muligt. Og spis flere grøntsager! Højst sandsynligt spiser du ikke nok, selvom du tror at du gør det.

 

Få min. 7 timers søvn hver nat

Kroppen har brug for søvn, og de færreste får nok af det. For lidt og for dårligt søvn er bivirker til stress og overvægt.

 

Styrketræn

De primære parametre, når man skal måle ens biologisk alder, er styrke og muskelmasse. Når vi bliver ældre er det de hurtige muskelfibre typer, som forsvinder. Dette resulterer i at vi bliver langsommere og mister styrke. Og har man ikke længere styrken til at rejse sig fra stolen, gå op ad trapperne eller tage fra, hvis man er ved at falde, så bliver man afhængig af hjælp fra andre for at kunne klare sig. Dette vil kun resultere i mere inaktivitet, hvilket er en sikker og hurtig vej til graven. Dette muskelsvind kan udsættes og mindskes ved at styrketræne.

 

Drik vand

En hydreret krop er en sund krop. Er du tørstig? Drik vand!

 

Undgå at ryge tobak

Surprise! Den kan ingen vel være overrasket over. Nu vi er ved de nemme, så husk at spænd sikkerhedsselen, når du kører bil.

 

Undgå at drikke store mængder alkohol

Uanset hvor meget vi danskere elsker alkohol, så er det skadeligt for kroppen i større mængder.

 

Drik lidt alkohol en gang i mellem

Men har du ikke lige skrevet at alkohol er skadeligt for kroppen..? Jo, men undersøgelser har vist at personer, som drikker en genstand eller to om dagen, faktisk lever længere end personer, som holder sig helt fra alkohol. Man mener at det højst sandsynligt er pga. at personer, som nyder en øl eller et glas vin i ny og næ, ofte gør det i et socialt sammenhæng (se næste punkt).

 

Plej nære venskaber og dit forhold til din familie

Ensomme personer dør ofte i en tidligere alder end andre.

 

Omgiv dig med natur eller planter

Undersøgelser har vist at vi mennesker er gladere og har et lavere stressniveau, hvis vi omgiver os med natur og planteliv. Fx har det vist sig at hospitalsindlagte patienter kommer sig hurtigere, hvis de har adgang til natur, ligesom astronauter og kosmonauter har klaret sig bedre rent psykisk, hvis de har haft planteliv at se på og tage sig af, når de har været isoleret i rummet.

 

Vask dine hænder

En af verdens førende dødsårsager er infektioner og man regner med at ca. 80% af disse skyldes direkte eller indirekte kontakt mellem mennesker. Grundig håndvask med varmt vand og sæbe efter toiletbesøg og i forbindelse med håndtering af mad kan nedsætte risikoen for infektionssygdomme væsentligt både for dig selv og andre.

 

Børst dine tænder

Ikke kun for at undgå huller, men simpelthen for at bevare et sundt hjerte. Vi har bakterier i munden og mellem vores tænder. Nogle af disse bakterier kan, når de optages i blodet, forårsage inflammation og åreforkalkning.

 

Hold fast i dine interesser og lidenskaber

Hvad enten det er din familie, din hobby eller noget helt tredje, så er det essentielt at du har noget at leve for. Personer, som har et formål med deres liv, finder det meningsfuldt og lever længere.

 

Som du kan læse, så er størstedelen af punkterne på listen ret simple. Faktisk er flere af dem ting, som man har lært eller burde have lært af sine forældre som barn. Flere af dem handler også ”bare” om at være glad og finde en form for lykke, hvad enten den består af at omgive sig med en kærlig familie, nære venner eller naturen. Forhåbentlig er alle 3 mulige. De er i hvert fald vigtige og har højst sandsynligt en større indflydelse på din levetid end om du nu drikker den rigtige grønne te.

Men grøn te smager dejligt og det er godt for dig. Og det er let at tilføje lidt grøn te til sit liv. Man må bare ikke glemme vandet.

En Kommentar

  • ED 13. september 2017 kl. 12:35

    Tak for gode råd. En lille tilføjelse fra en sygeplejerske vedrørende håndvask: Hænderne bliver lige rene, hvad enten vandet er varmt eller koldt, så anvend sidstnævnte, så får du bevaret hudens naturlige fedtlag.

Skriv en kommentar

Dine email adresse vil ikke blive vist.