denne tekst vises hvis billedet ikke kan vises

Træning under og efter graviditet – hvad må du?

Jeg har medvirket i podcasten Stærk & Smertefri med vært Jacob Beermann for at tage en snak om hvad vi rent faktisk ved om træning under og efter en graviditet, og hvilken indvirkning det har på både moder og barn.

Er du eller har du været gravid, så har du nok hørt mange forskellige råd og regler for hvad man må og ikke må i forhold til træning.

Selvom råd og ønsker fra pårørende og bekendte om at stoppe eller begrænse din træning er velmenende, så kan det medføre problemer og være en ulempe for dig og dit barn. Disse råd er ofte frygtbaserede og gives ud fra et forsigtighedsprincip.

Men frygt er sjældent godt at træffe sine valg ud fra, særligt når der findes en masse viden og afprøvede træningsprincipper, der bedre kan guide dig.

I podcasten gennemgår vi den forskningsbaserede viden og drøfte gode og fornuftige træningsprincipper. Undervejs får vi også aflivet en masse myter.

 

Fornuftige træningsprincipper og individuel tilpasning

Der er ingen tvivl om at motion er sundt – også for gravide. Helt kort kan man sige at de mange positive effekter ved motion for moderen og barnet under graviditeten er så store, at det er svært at finde årsager til ikke at gøre at være aktiv. Kun i tilfælde af en graviditet med komplikationer, eller hvis den gravide har en kompliceret sygdomshistorik, anbefaler man at du skal tage den med ro.

Desværre, så viser statistikkerne at mange gravide stopper med at dyrke motion. Dette kan der være flere årsager til, hvilket jeg har skrevet mere om i min artikel om risikoen for ufrivillige abort.

Før du påbegynder træning, som gravid, så er det vigtigt at tage højde for hvad du er vant til. Dvs. du skal tage udgangspunkt i det aktivitetsniveau, som du plejer at have. Dette er hvad din krop er vant til og kan tåle – og det ændrer sig ikke blot fordi du er blevet gravid.

Generelt anbefaler man at:

  • Gravide, der i forvejen er aktive, forsætter med deres motionsvaner.
  • Gravide, der ikke er aktive, påbegynder motion.

Træningen kan derefter tilpasses dit graviditetsforløb og ud fra hvorledes din graviditet udvikler sig. Der er generelt nogle få ting, som man skal være opmærksom på og flere gode råd i forbindelse med træning under graviditeten. Men det meste løser sig, hvis du træner ud fra dit niveau og ud fra om hvad du har det godt med.

Kursus: Motion og styrketræning for gravide i teori og praksis – lær mere om hvordan træning kan tilpasses under og efter graviditeten

 

Alt dette gennemgår vi i podcasten

Under vores samtale når vi at gennemgå rigtig meget, som relaterer sig til træning både op til, under og efter graviditet. Vi snakker blandt andet om:

  • De mange positive effekter ved motion
  • Før graviditeten: Hvad påvirker fertiliteten?
  • Hvad må du når du er gravid?
  • Smerter i forbindelse med graviditeten, særligt i forhold til ondt i lænden og bækkenet
  • Efterfødselstræning
  • Mavetræning og delte mavemuskler (rectus diastase)

 

Du finder mere information om podcastafsnittet, samt links til alle de steder hvor det er muligt at lytte til den her:

Episode 7 af Stærk & Smertefri med Jacob Beermann: Træning og graviditet

 

Herunder kan du se en video med hele podcasten:

Skriv en kommentar

Dine email adresse vil ikke blive vist.