denne tekst vises hvis billedet ikke kan vises

Træning med Landmine – inspiration til din træning

En landmine er godt træningsredskab, som jeg sjældent ser bliver brugt i de danske fitnesscentre. Jeg oplever at den giver rigtig mange muligheder for træning. Jeg bruger den regelmæssigt med nogle af mine træningsklienter.

I en video herunder viser jeg en masse gode øvelser med landmine. Derudover kan du se og læse om du kan lave mange af øvelser, selvom du ikke har adgang til en landmine.

thump raw

 

Hvad er en landmine?

Et specielt, men simpelt træningsredskab, der ikke skal forveksles med en land mine (dvs. en eksplosiv genstand brugt i krigsførelse). Den består af en plade, der placeres på gulvet, hvorpå der er monteret et rør, der kan bevæges i alle retninger. I røret sættes en vægtstang, og så er landminen egentlig klar til brug. Efter behov kan der sættes vægt på den anden ende af vægtstangen.

landmine stock

En landmine er generelt ret tung og vejer oftest mellem 30 – 40 kg (minus vægtstang). Den kan med fordel sættes på et skridsikkert underlag, som f.eks. gummigulv, og i et hjørne op mod væggen for at sikre at den ikke glider under brug.

 

Video: Inspiration til øvelser med landmine

I videoen herover kan du se nogle af de øvelser, som er mulige med en landmine. Videoen er lavet som en inspirationsvideo for at vise hvad der er af træningsmuligheder med dette træningsudstyr. Den er ikke lavet som en instruktionsvideo. Hvis du er i tvivl om hvordan øvelserne skal udføres, så vil jeg anbefale at du får kvalificeret vejledning eksempelvis i form af personlig træning.

Hvis du kan lide videoen og ønsker at se flere, så kan du abonnere på min youtube kanel her.

Lav landmine øvelser uden en landmine

Træner du i et fitnesscenter, hvor der ikke er en landmine, så er der stadig mulighed for at træne flere af øvelserne.

20170411_155400

Den formentlig mest udbredte opsætning er, at stille en vægtskive i et hjørne og placere den ene ende af vægtstangen i navet (hullet) på vægtskiven. Enden af vægtstangen skal hvile i navet og ikke sættes ned i det, således at vægtstangen står lodret oprejst.

Min erfaring er dog, at dette er den mest usikre opsætning, da vægtstangen kan glide ud af navet, hvis der ikke lægges nok nedadrettet tryk. Du skal derfor være påpasselig med øvelser, hvor vægtstangen nærmere sig en position, hvor den er parallel med gulvet.

 

20170411_155513

En anden opsætning er, at placere enden af vægtstangen i et hjørne. For at beskytte gulvet og væggen kan der f.eks. lægges et sammenfoldet håndklæde imellem vægtstangen og hjørnet. Dette vil også gøre at der vil være mindre friktion, når du bevæger stangen.

 

Har du prøvet at træne med en landmine?

Jeg håber at du har fået noget ud af denne artikel og videoen. Hvis du har spørgsmål, så skriv endelig en kommentar. Jeg vil gøre høre hvad du synes om at træne med landmine. Hvad er for eksempel din ynglingsøvelse?

 

En Kommentar

  • Jacob 31. august 2017 kl. 10:31

    Jeg har også prøvet at træne med landmine. Jeg er helt enig i, at flere fitness centre bør have dem stående.

    Jeg synes, at den er virkelig god til at træne sidemavemusklerne, men kan det være rigtigt?
    Altså den træner vel også andet øvelsen?

Skriv en kommentar

Dine email adresse vil ikke blive vist.