denne tekst vises hvis billedet ikke kan vises

Hvad er sandheden om motion?

DR1 sendte i går aftes BBC udsendelsen “Sandheden om Motion”. Jeg har fået en del spørgsmål om indholdet i tv-programmet og har derfor valgt at skrive et hurtigt indlæg om nogle af de emner, som der blev berørt i udsendelsen.

Udsendelsen kan desværre ikke findes på DRs hjemmeside længere.

Som udgangspunkt synes jeg at udsendelsen er interessant ud fra et almen sundheds synspunkt. Men indholdet fandt jeg knap sensationelt, som værten eller producerne af udsendelsen gjorde. Programmet satte fokus på noget spændende videnskabelig forskning, som er veludført og hvis resultater, der næppe kan sættes en finger på. Men man kan godt sætte en finger på udsendelsen, som desværre udsætter noget relevant forskning for en smule journalistisk sensationalisme. Derudover overser eller udlader udsendelsen, efter min mening, en meget vigtig ting, når dens fokus er almen sundhed.

 

NEAT:

NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis) er et nyere koncept, som er spændende, og yderst relevant for stort set alle mennesker. Begrebet bliver godt forklaret i udsendelsen. Hvis du har lyst til at vide mere, så har jeg tidligere skrevet en artikel om faren ved at være for stilsiddende: “Rejs dig op – din sofa slår dig ihjel”

 

HIT eller HIIT:

High Intensity Interval Training er ikke helt den nyopdagelse, som den bliver gjort til i udsendelsen. Træningsmetoden har været fremme lang tid og er blevet benyttet meget indenfor de seneste 10 – 15 år. Jeg har brugt det i undervisning, i personlig træning til klienter og i min egen træning siden jeg blev introduceret for det i 2004.

Det, der dog er sket inden for de senere år, er at man har fundet ud af at der skal mindre og mindre til, for at HIIT har en positiv effekt på kroppen. Dette er interessant ud fra et almen sundheds synspunkt, og der er selvfølgelig en interessant vinkel for udsendelsen. For mange mennesker er tilgangen om ”så lidt skal der til!” spændende og befriende. Men hvad med alle de andre positive effekter, som motion har påvist at have socialt, psykisk, på lidelser som gigt, knogleskørhed (som op til 50% af alle kvinder rammes af), sclerose eller ganske almindelig rygsmerter, som over halvdelen af os døjer med? Er det også nok med bare 3 minutter om ugen? Og hvis man har ondt i ryggen kan man og har man lyst til at lave høj intensiv træning (for det skal jo være højt for at det virker), selvom det kun er i 3 x 20 sekunder?

HIIT er et fremragende værktøj og kan benyttes af mange, men langt fra alle. Almen sundhed er udgangspunktet for “Sandheden om motion”, men udsendelsen glemmer en stor del af befolkningen i deres begejstring over HIIT.

 

Individuelle forskelle:

Det er fremragende at der forhåbentlig kommer mere fokus på at folk har forskellige udgangspunkter, når det kommer til fysisk aktivitet og måden hvorpå de reagerer på det. Som sundhedsfaglig person kæmper jeg meget med den store fokus, der er blandt befolkning, på generelle råd om sundhed – såkaldte tommelfingerregler. Hvert råd om sundhed, officielle som uofficielle, kan næsten altid efterfølges med et MEN! – og det er desværre ikke altid hvad folk gerne vil høre. Men mere individuel baseret vejledning om sundhed og motion er vejen frem. Dette har man været bevidst om i forhold til folks psykiske ståsted (motivation, træningspræferencer, evt. lidelser, som mindreværd, forstyrrelser osv.). Nu er turen så kommet til folks medfødte fysiske udgangspunkt. Men vil dette overhovedet være relevant, når vi snakker almen sundhed?

Hvis man vil vide om man, som atlet, burde satse på 100 m sprint eller maraton, så vil atletens genetiske udgangspunkt være altafgørende. Men for de ca. 20 % af befolkningen, som ingen eller meget lille effekt får af kredsløbstræning (evnen til at optage ilt!), så er det egentlig ret ligegyldigt i forhold til almen sundhed. De får stadig de positive effekter af træningen – og der er altså andre positive effekter end øget insulinfølsomhed. De ca. 20% har blot et øvre loft, som siger: ”helt til, men ikke længere”, når det gælder deres evne til at optage ilt.

 

Hvad med styrketræning?

En ting, som udsendelsen sniger sig udenom, er muskelstyrke. Der sættes fokus på almen sundhed og dødelighed, og her kommer udsendelsen ind på sammenhængen mellem VO2max (iltoptagelse) og dødelighed. De konkluderer egentlig at 3 x 1 minutters HIIT træning om ugen sammen med en aktiv hverdag (NEAT) er nok. Det er rigtig ærgerligt!

Når man skal måle et menneskes biologiske alder, og dermed også hvor tæt man er på livets afslutning, så er to af de vigtigst parametre styrke og muskelmasse. Dette er der fysiologisk set flere grunde til. Men en af de åbenlyse grunde er, at mangler man styrken til at klare hverdagens små udfordringer (gå op og ned af trapper, løfte og bære sit barn eller barnebarn, rejse sig fra stolen osv.) så vil det føre til mere inaktivitet og afhængighed af andre. Et velkendt eksempel er situationen, hvor mormor nu må på plejehjem, fordi hun ikke længere kan klare sig selv. Et andet eksempel er knogleskørhed. som jeg tidligere nævnte at op til 50% af alle kvinder rammes af –  dette kan forebygges med lidt styrketræning.

Det er desværre ikke nok at styrketræne 3 minutter om ugen – der skal mere til! Ikke nødvendigvis 3 – 4 timer om ugen, mindre kan gøre det, når vi snakker almen sundhed. Men der er ikke et quick fix i forhold til styrketræning, og det passer ikke ind i programmets tema, hvilket nok også er derfor at dette område blev omgået.

 

Afrunding – hvad synes du?

Dette har været mine umiddelbare tanker efter at have set programmet. Som jeg nævnte i starten af mit indlæg, så synes jeg at udsendelsen generelt berører nogle spændende område, hvor forskning viser interessante resultater. Disse resultater bliver dog fremstillet en smule mangelfuldt på nogle områder, særligt i forhold til udsendelsens overordnet tema.

Du skal være velkommen til at byde ind med din mening eller dit spørgsmål i en kommentar.

 

 

5 Kommentarer

  • Michael Williams 4. januar 2013 kl. 10:11

    Jeg synes det er godt skrevet og jeg kunne ikke være mere enig i hvad du siger 🙂

  • Olof Maximilian Pape 4. januar 2013 kl. 10:30

    Fedt du lige fik det ændret så hurtigt 🙂

    Hvorfor kalde et program “Sandheden om motion” og så basere det på så tyndt et grundlag. Idéen med udsendelsen er sådan set rigtig god og egner sig fint til en længere programserie. Det bedste var helt klart NEAT der i hvert fald fik mig inspireret til at tænke over hvor mange ekstra kcal jeg kunne forbrænde blot ved at bevæge mig mere i løbet af min arbejdsdag. Begge “videnskablige” undersøgelser synes jeg var tynde og den eneste sandhed vi fik om motion var, at motion og kost påvirker os forskelligt – ikke specielt overraskende. Flot produceret udsendelse og herlige personligheder der interviewes, men jeg er meget enig i at det reelle indhold var mangelfuldt.

  • Kristian Bradsted 4. januar 2013 kl. 13:24

    Ja, jeg har tidligere overvejet om der ikke skulle gøres noget ved kommentar mulighederne, men jeg kom fra det. Jeg kan godt forstå at man ikke har lyst til at bruge facebook til at kommentere.

    Tak for dit input, Olof. 🙂

  • Hanne Kohnig 19. februar 2013 kl. 13:35

    Fint med dine betragtninger.
    Synes ikke de ændrer på det udsendelsen bidrager med.
    Jeg træner styrketræning 2-3 gange om ugen fordi jeg er 45 år 🙂
    Nu sørger jeg så også for at intervaltræne sådan at jeg får makpuls 3 gange om dagen. Det har gjort en kæmpe forskel på mit helbred. Og min form. Udsendelsen siger jo ikke noget om at man skal stoppe med styrketræning. Den viser bare hvad der kan være meget effektivt at supplere med.
    Jeg synes det er en udsendelse alle bør se. Langt de fleste seere ved ikke de her ting iforvejen.

  • Kristian Bradsted 19. februar 2013 kl. 14:17

    Hej Hanne

    Tak for din kommentar.

    Som du selv nævner, så ved langt de fleste seere ikke disse ting. Du styrketræner i forevejen og tænker at HIIT er effektivt at supplere med – det er rigtig fedt at høre forresten – en super kombination! :-). Men den forforståelse og erfaring at drage på, har de fleste ikke. Og det er “de fleste”, altså størstedelen af befolkningen, som udsendelsen tager udgangspunkt i. Det er “dem”, der er inaktive, overvægtige, er i risiko for at udvikle diabetes og andre livsstilssygdomme. Det er derfor jeg nævner i mit indlæg at udsendelsen ud fra et almen sundheds synspunkt er en smule mangelfuldt. Jeg synes jo at udsendelsen er utrolig interessant og bidrager med en masse spændende ting, hvilket jeg også mener fremgår i mit indlæg.
    Jeg benytter mig selv af HIIT – personlig og til klienter, og det er for det meste også sunde og raske mennesker, som er i stand til at dyrke høj intensiv træning. Det er der en stor del af befolkningen, som ikke er. Og det er jo netop den del af befolkningen, som udsendelsen tager sit udgangspunkt.
    Det synes jeg at udsendelsen glemmer på visse områder.

Skriv en kommentar

Dine email adresse vil ikke blive vist.