denne tekst vises hvis billedet ikke kan vises

Dette bør du vide inden du tilmelder dig en bootcamp

Her er hvad din træner ikke fortæller dig om bootcamps. Det drejer sig generelt om et af de helt store problemer i fitnessbranchen. Det er min (upopulære) holdning.

Jeg vil derfor advare dig. I videoen herunder, samt i den uddybende tekst, vil jeg berette om noget som mange i fitnessbranchen ikke kan lide at høre.

Nemlig at en bootcamp formentlig ikke er den bedste løsning for dig, der ønsker et varigt vægttab.

 

Bootcamps er populære som aldrig før

Begrebet bootcamp kommer fra det amerikanske militær, og kan vel bedst oversættes til “rekrut-tiden”. Hvis du har aftjent din værnepligt, behøves der vist ingen forklaring. Hvis du ikke har været værnepligtig menig, så er rekrut-tiden opstarten af den militære værnepligtstid. Alt er nyt, forvirrende og hårdt. Man bliver fysisk og mentalt udfordret. Efter rekrut-turen (den første militæreøvelse) er rekrut-tiden overstået og hverdagen i militæret normaliseres.

Fitnessbranchen har taget begrebet bootcamp til sig, og bruger det til at sælge intensive trænings- og kostforløb på hold. De fleste bootcamps omfatter:

  • En kort forløbsperiode på 6 – 8 uger. Nogle er lidt længere på 10 – 12 uger.
  • Minimum 2 – 3 ugentlig højintensive holdtræninger + der opfordres til yderligere selvtræning.
  • En restriktiv kostplan eller bestemt diæt. Dvs at der er (ofte mange og specifikke) regler for hvad du må og særligt ikke må spise.

Målet er, at tabe så mange kg som overhovedet muligt, inden bootcamp’en er slut.

Det er utroligt populært! Endda så populært at nogle personlige trænere helt er stoppet med at lave 1-til-1 træning, fordi de kan tjene flere penge på at få folk på deres bootcamp frem for at give dem individuel træning og rådgivning.

Men før jeg indleder min argumentation for hvorfor bootcamps er problematiske, så lad mig slå fast at der er mange måder at lave en bootcamp på. Og jeg ved at der er nogle bootcamps, som adskiller sig væsentlig fra hvad jeg vil tage udgangspunkt i. En bootcamp er derfor ikke per definition skidt.

Jeg har faktisk for nogle år tilbage kørt et holdforløb sammen med en anden personlig træner, og vi kaldte det noget med bootcamp. Forløbet adskilte sig dog væsentlig fra størstedelen af de bootcamps, der bliver afholdt i dag og som jeg finder problematiske. Men mine erfaringer fra den ene bootcamp, er dog også hvad der har fået mine øjne op for nogle af problemerne med bootcamps.

 

Er du klar?

Nu skal det være, tænker du. De overflødige kg skal væk. En plads på byens mest populære bootcamp bookes. Du meddeler din mand og børn at de næste 8 uger er mor væk til træning mindst 3 gange om ugen. Aftensmaden vil forresten også se anderledes ud.
Nyt træningstøj købes. Du er klar!

Ja, du er klar. Klar til 8 uger.

Hvad med tiden bagefter, hvor du står på egne ben? Kan du fortsat klare mindst 3 træninger om ugen? Kan du holde dig til kostplanen? Kan din familie holde til det?

 

En bootcamp er en slankekur + hård træning

Ønsker du at blive sund(ere), komme i god fysisk form eller opnå et varigt vægttab, så kan det ikke ordnes med et quickfix. Det bliver ikke fixet på nogle få uger. Faktisk vil det aldrig blive fixet. Det er en proces, der aldrig stopper.

Det lyder formentlig skræmmende for dig, der oplever et vægttab som en stor og hård kamp. Men deri ligger problemet – anskuelsen af at det er en kamp, der skal kæmpes og overstås, fremfor en kamp, der skal ændres.

Jeg plejer at sammenligne livsstilsændringer med et maratonløb. Det er et langt sejt træk, der består af mange små kontinuerlige skridt, der stille og roligt får dig fremad. Der kan sagtens være op- og nedture. Du skal måske stoppe op, gå lidt, men du forsætter roligt frem ad med en accept af at det tager tid at komme i mål.

Og under et maraton hjælper en sprint dig ikke. Du fuldfører ikke løbet hurtigere ved at lægge ud med en sprint. Tværtimod.

En bootcamp er en sprint. En sprint under et meget langt maratonløb.

Under bootcamps skabes der kortvarigt den helt rigtige situation. En situation, der rummer en række omstændigheder, som gør det muligt for dig at opleve et vægttab. Der er regelmæssig højintensiv træning. Der er en diæt, der får dig i kalorieunderskud. Der er en gruppe af mennesker i samme situation som dig. Sammen med en træner motiverer gruppen dig og fastholder dig i træningen og til kostplanen.

Det lyder alt sammen ret positivt, ik?

Problemet er bare at de omstændigheder ikke er der, når bootcampen er slut. Situationen med alle omstændighederne forsvinder. Og det samme gør dine forudsætninger for at forsætte eller vedligeholde vægttabet.

Hele præmissen for bootcamp’en hviler på at du har viljestyrken til at holde ud sammen med de andre i de få uger den står på. Men hvad med bagefter?

Det er generelt en dårlig strategi at lade det være op til din viljestyrke, når du ønsker at tabe dig og kommer i form. Det holder ikke i længden.

De fleste bootcamps er blot slankekure tilsat en masse hård træning. Og vi ved at slankekure ikke virker.

 

Tænk langsigtet og ændr dine vaner

Stil dig selv følgende spørgsmål: Kan du se dig selv forsætte på en bootcamp resten af året? Hvad med resten af livet?

Nej, vel?

Hvis du virkelig ønsker et varigt vægttab, så bør du skifte fokus fra hvad til hvorfor. På en bootcamp vil fokus være på hvad skal du træne og hvad du må og ikke må spise for at tabe dig. For mig at se svarer det til at starte med slutningen. Start i stedet med at svare på følgende spørgsmål:

Hvorfor vil du gerne tabe dig?

Forbavsende få stiller sig sig selv det spørgsmål, før de kaster sig ud i et vægttabsforsøg. Når jeg stiller det spørgsmål til potentielle træningsklienter, under en indledende samtale, bliver jeg oftest mødt med en tryggende tavshed eller svaret: “Jamen det skal jeg jo” efterfulgt af en begrundelse, der hviler på hvad andre forventer eller hvad vedkommende tror andre forventer.

Det er generelt et dårligt grundlag for et vægttab. Hvorfor vil du gerne tabe dig?

Det er kun dig selv, der kan svare meningsfuldt på det spørgsmål. Og kan du det, så vil du opleve at have en mere klar og stærk motivation for at indlede et vægttab.

Det næste, som bør sker er, at du skal finde ud af hvordan du skal forsøge at tabe dig. Dvs hvilken adfærd vil du forsøge at ændre, så der bliver etableret nye vaner, der kan føre til et varigt vægttab.

Først herefter bør du tænke på:

Hvad vil det rent praktisk betyde for min dagligdag?

Er dette realistisk og holdbart? Hvis nej, så tilbage til hvordan.

Det er med andre ord en proces, der styres af din (indre) motivation og dine præmisser for at etablere sunde vaner. Sunde vaner kræver meget lidt viljestyrke og motivation at fastholde.

Det er med andre ord ikke en kamp længere.

Denne proces tillader… Nej, den kræver at du begår fejl. Det er den eneste måde hvorpå du kan finde ud af om hvad der fungerer på dig.

Det er dog ikke klaret på 8 uger. Det er en individuel tilgang, modsat en bootcamp, hvor alle presses ned i samme kasse. Det er en langsigtet løsning, som for nogle tager alt fra måneder til år.

Omvendt, så behøver du kun at gøre det den ene gang.

 

Kickstart eller bare et kick

Som jeg nævner, så behøver en bootcamp ikke udelukkende at være noget negativt. Der er nogle kvalificerede personlige trænere, der tilbyder livsstilsforløb, men kalder dem bootcamps. Det gør de formentlig, fordi det er hvad folk vil have og søger efter. Begrebet bootcamp sælger.

Omvendt ser jeg også træningscentre og trænere, som tilføjer “livsstilsændring” i beskrivelsen af deres bootcamps uden de tilsyneladende har nogen ide om hvad det indebærer.

Hvorvidt en bootcamp er det rette for dig, vil jeg lade være det op til dig at vurdere. Du får dog lidt vejledende hjælp herunder. Mit håb er blot, at jeg med denne artikel har gjort dig mere bevidst omkring hvad et bootcamp forløb kan og ikke kan på den lange bane, samt hvad din egen rolle og tilgang betyder for tiden bagefter.

En bootcamp kan være en kickstart for en sundere hverdag, men så kræver det også at du er bevidst om at det er en kickSTART. Ellers vil det blot ende med at være et kortvarigt kick, hvor du bagefter begynder at tage på igen og har svært at tage dig sammen til at få trænet på egen hånd.

Hvis en bootcamp skal være dit kickstart til et varigt vægttab, så bør du overveje de følgende ting:

  • Er der en indledende samtale før bootcamp’en starter, hvor der tages stilling til dine individuelle behov og om disse passer ind i bootcamp konceptet?
  • Får du nogle redskaber til at kunne varetage din træning på egen hånd. Kort sagt lærer du noget eller er det bare “følg mig”?
  • Får du nogle redskaber til at forsætte vægttabet eller vedligeholde det på egen hånd efter endt bootcamp?
  • Er kostplanen eller diæten egentlig blot en slankekur, dvs at der er mange restriktive regler, såsom ingen sukker, ingen frugt eller måske detox (såkaldt “udrensningskur”), som du vil have svært ved at gøre i længere tid ad gangen?

Kort sagt, er træneren klar over at der er en tid bagefter. En tid hvor du er tilbage på egen hånd, og uundgåeligt vil have sværere ved at spise og træne som du gør under bootcampen? Italersætter han eller hun den udfordring og forbereder dig på den?

Nu er du i forhåbentlig blevet bevidstgjort om udfordringen, og jeg håber at det bedre vil kunne guide dig til om et bootcamp forløb er det rigtige for dig.

Skriv en kommentar

Dine email adresse vil ikke blive vist.